18.01.2018 року до Закону України «Про судовий збір» були внесені зміни прикінцевими положеннями Закону України «Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій і Луганській областях», який набрав чинності 24 лютого 2018 р.. Частина перша статті 5 Закону України "Про судовий збір" доповнена пунктами 21 і 22.

Відповідно до п. 21 від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються заявники - у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв’язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно.

В травні-червні 2018 року громадською організацією «Десяте квітня» було направлено 54 запитів до судів загальної юрисдикції чотирьох областях України: Одеської, Миколаївської, Херсонської, Кіровоградської.

На підставі Закону України «Про доступ до публічної інформації» перед судами були поставлені питання про надання інформації за період з 24.02.2018 року по день отримання запиту про:

  1. кількість звернень внутрішньо переміщених осіб з заявами про встановлення факту народження або смерті;
  2. кількість наявних справ про встановлення факту народження або смерті, по яких заявників було звільнено від сплати судового збору на підставі п.21 ч. 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір";
  3. кількість наявних справ про встановлення факту народження або смерті, у яких заяви внутрішньо переміщених осіб були залишені без руху з підстав несплати судового збору (без зазначення персональних даних заявників та інших осіб).

За результатами звернень були отримані наступні відповіді.

88 % (48 з 54) відповідей на запити було отримано.

За період з лютого по червень 2018 р. до зазначених судів були подано 560 заяв про встановлення фактів, що мають юридичне значення (народження або смерті, поданих у зв’язку із тимчасовою окупацією території України). Відповідних звернень у зазначений період не надходило до 15ти судів Кіровоградської, 6ти - Херсонської та 1го суду Миколаївської областей.

Ленінським районним судом м. Миколаїв у 3-х випадках ухвалами суду заявники були зобов’язані сплатити судовий збір за звернення із заявами про встановлення фактів (народження або смерті, поданих у зв’язку із тимчасовою окупацією території України).

 

98 з 560 заяв - були подані заявниками без підтвердження сплати судового збору та були розглянуті судами.

457 з 560 заяв - були подані заявниками з підтвердженням сплати судового збору.

Отримані результати дають підстави зробити наступні висновки:

 

  • наявний низький рівень правової грамотності і обізнаності про права та обов’язки заявників, зокрема, це стосується тих громадян України, які мешкають в Криму та обмежені в доступі до інформації;
  • заявники, які звертаються за правовою допомогою на підконтрольній території України, отримують неякісні юридичні послуги або стикаються із фахівцями в сфері права, які мають низький рівень кваліфікації, зокрема, щодо застосування ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» ;
  • поодинокі випадки зобов’язання сплати судового збору, всупереч норм діючого законодавства (ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір»).

 

Рекомендації:

  1. Висвітлення проблематики у відкритих джерелах (мережі Інтернет, ЗМІ, інш.);
  2. Поширення інформації серед зацікавленого кола суб’єктів (фахівців системи БВПД, колегій адвокатів, судів, правозахисних НУО, міжнародних організацій) за для впровадження заходів по недопущенню порушень норм законодавчих нововведень;
  3. Проведення просвітницької діяльності за для підвищення рівня правової обізнаності громадян про свої права та обов’язки;
  4. Розробка інформаційних друкованих матеріалів за проблематикою для подальшого поширення серед зацікавленого населення через державні та недержавні установи, організації, в тому числі на пунктах пропуску.